Motorcykel
Hem >> Motorcykel

STEGEN TILL MC-KÖRKORT Behörighet A, A2 samt A1

1. Körkortstillstånd, ansök genom att gå in på Transportstyrelsen och komplettera sen ansökan med ett syntest som du kan göra hos oss.
  2. Teoriutbildning + övningskörning*.
  3. Riskutbildning del 1 - teoretisk (Riskettan A)**
  4. Riskutbildning del 2 - praktisk (Trafikövningsplats) Ska göras i slutet av utbildningen.**
  5. Kunskapsprov. Kan genomföras efter riskutbildningarna. Godkänt kunskapsprov är giltigt i ett år.
  6. Körprov. Kan genomföras först när kunskapsprovet är godkänt.

TÄNK PÅ ATT DET ÄR VIKTIGT ATT STUDERA TEORI PARALLELLT MED KÖRNINGEN

• För privat övningskörning behöver handledaren ansöka om handledarskap (ingen introduktionsutbildning krävs).

** Vi kan tyvärr inte erbjuda riskutbildningarna, men om du hör av dig till oss så hjälper vi dig givetvis att boka in även dessa men på annan ort.

Teori på trafikskolan

Böcker:

Vi säljer bokpaket: Trafikens grunder, Repetera Grunderna, Köra MC, Vägmärken/markeringar, Vägmärkestest.

Lärarledda teorilektioner:

Vi har teorilektioner på måndag, tisdag och onsdag jämna veckor, varannan gång i Fagersta och varannan i Avesta. Det finns tre olika lektioner så om du har gått måndag-onsdag en vecka har du varit på alla lektioner men du är välkommen att gå hur många gånger du vill.

Datatester, digitalt teorimaterial:

Vårat digitala teorimaterial kommer från Trafikskola Online och är internetbaserade, dvs. du kan komma åt texter, filmer och  frågor varsomhelst bara du har tillgång till internet. Testerna är mobilanpassade så det går även bra att göra de i mobilen.

Körlektioner på trafikskolan

Trafikskolans övningcyklar är Yamaha MT07 (A & A2) och MT125 (A1). Övningscyklarna är mycket lättkörda och har ABS-bromsar. Att vi har lättkörda motorcyklar och väl utbildad personal som hjälper dig genom utbildningen gör att lektioner blir så effektiva som möjligt så din utbildning inte kostar mer än nödvändigt. Körlektionernas längd är 60 minuter.

Proven:

Du tar dig själv till kunskapsprovet. Kontrollera på bekräftelsen du fått från Trafikverket var och när du ska skriva provet (det kan inte göras i Avesta). Om du genomför kunskapsprovet för första gången ska du vara där ca 30 minuter innan provet så du hinner fotografera samt legitimera dig innan provet börjar. Ta med legitimation.

Uppkörningen sker i Falun eller Ludvika. I ”lån av mc vid körprov”-avgiften ingår körning til coh från prvet. Kravet för att använda trafikskolans mc vid uppkörning är att du kört lektioner hos oss. Vanligtvis träffas på trafikskolan ca 2 timmar innan uppkörningen men kolla med oss när det börjar närma sig provet så du vet var och när vi ska ses. Ta med legitimation.

OBS! Trafikverket skickar en bekräftelse på provtiderna till den adress du är folkbokförd på, så fort vi har bokat tiderna. Kolla så att du får den i brevlådan, läs den noga för det är ditt bevis på att allt är bokat enligt dina önskemål och att allt stämmer. Med Trafikverkets bekräftelse skickas också inbetalningskort för proven. Dessa avgifter ingår INTE i några av våra paket utan måste betalas till Trafikverket.

Körkort med behörighet A1, A2 och A som utfärdas från och med den 19 januari 2013 gäller inte för fyrhjuliga motorcyklar. För detta krävs behörighet B. Har du ett A-körkort utfärdat före 19 januari 2013 får du även fortsättningsvis köra fyrhjuliga motorcyklar.

Körkort med behörigheterna A1 eller A2 ger rätt att köra trehjuliga motorcyklar med en nettoeffekt av högst 15 kW.
För att köra trehjuliga motorcyklar med mer än 15 kW nettoeffekt, krävs det körkort med behörighet A eller B samt att körkortsinnehavaren har fyllt 21 år.

A1 Lätt MC

Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg.

Åldersgränsen för A1 är 16 år.

A2 Mellan MC

Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.

A Tung MC

Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.

A-begränsad

Fram till den 19 januari 2013 har det varit möjligt att ta körkort med behörigheten A-begränsad. Behörigheten ger rätt att köra motorcyklar med en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0.16 kW/kg.

Obs! Du kan inte ta körkort med behörigheten A-begränsad efter 19 januari 2013. Se istället behörigheten A2.